هاست و دامین چیست؟

خرید هاست

هاست، دامین،پروتکل و SSL به زبان ساده

در این مقاله سعی داریم بعضی مفاهیم یک وب سایت رو بزبان ساده برای شما بیان کنیم.

معنی کلمات و اصطلاحاتی مانند دامین یا دومین (Domain) ، هاست ایرانی و یا خارجی ، پروتکل ، پسوند (TLD) خرید و تمدید دامین و هاست چیست؟

شاید دارای یک کسب و کار هستی و مصلحت دانستی در اینترنت برای معرفی شغل خودت ، بازاریابی اینترنتی ، معروف کردن شغل و فعالیت خودت (برندینگ) ، عقب نموندن از رقبای کاری خودت ، گسترده کردن شغلت ، پیدا کردن مشتریان جدید و خیلی موارد دیگر ، فعالیت اینترنتی رو شروع کنی.

ولی آشنایی کمی با مفاهیم و اصطلاحات داری. پس حوصله کن و این مقاله رو تا آخر بخون. شاید تکراری باشد ولی بدردت می خوره.

 

خرید هاست

 

۱- پروتکل :

در صورتیکه اطلاعات سایت ما مهم و دارای اهمیت بالایی باشد حتما باید این پروتکل را خریداری کنیم و قیمت آن نیز زیاد گران نیست (اردیبهشت سال ۹۸ قیمت آن از ۱۵۰ هزار تومان شروع و با توجه به اهمیت شغل ما بیشتر نیز می باشد)
تعریف :  پروتکل امنیتی (SSL) یکی از پروتکل‌های استاندارد جهت انتقال داده‌ها بین سرویس دهنده (Server) و سرویس گیرنده (Client) به صورت رمزنگاری شده است.

SSL یک پروتکل استاندارد و رایج امنیتی برپایه رمزگذاری است که در آن داده‌های رد و بدل شده بین سرویس دهنده (Server) و سرویس گیرنده (Client) توسط کلیدهای خاصی خصوصی و عمومی رمزنگاری (Encrypt) شده و در سمت دیگر رمزگشایی (Decrypt) می‌شود. امنیت در این پروتکل دو طرفه است؛ یعنی در هر دو طرف، فرایند رمزنگاری و رمزگشایی انجام می‌گیرد.

بسیاری از سرویس دهندگانی که اطلاعات و داده‌های مهم و حیاتی مانند اطلاعات کارت‌های بانکی (مثلاً در شبکه بانکی کشور)، کارت‌های شناسایی، رمزهای عبور مهم و … را بین خود و سرویس گیرنده رد و بدل می‌کنند، از پروتکل‌های امنیتی مانند SSL استفاده می‌کنند.

وبسایت‌هایی که از پروتکل امن SSL جهت رمزگذاری داده‌ها استفاده می‌کنند، معمولاً از طریق پروتکل HTTPS (به جای حالت عادی و غیر امن آن یعنی HTTP  با سرویس گیرنده‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. در مرورگرها، اینگونه وبسایت‌ها معمولاً با قفل (به معنای ارتباط امن سالم) نشان داده می‌شوند که در تصاویر زیر مشخص می باشد.

 

خرید هاست

 

۲- نام دامنه :

برای راه اندازی سایت اولین کاری که باید انجام دهیم خرید و مالکیت دامین (دومین Domin) می باشد . یعنی یک نام در اینترنت با توجه به کسب و کارمون که قبلاً کسی آن را نخریده و آزاد هستش رو ما بنام خودمون ثبت کنیم. مانند : Arkaweb این نام باید با پسوندی مانند دات کام  (com.) یا دات آی آر(ir.) و … خریداری گردد(توضیحات پسوند در پایین این مقاله موجود است).

به زبان ساده دامنه مانند آدرس یک خانه هستش ، همانطور که ما برای پیدا کردن یک آدرس خانه آنرا جست و جو می کنید برای پیدا کردن یک سایت نیز لازم است تا آدرس آنرا در اینترنت جست و جو کنیم.
آدرس محل زندگی شما و همچنین آدرس سایت شما اطلاعاتی را به شخص جستجوگر شما قبل از رویایی با شما میدهد که باعث تشکیل تصویر کلی از شما در ذهن ایشان می شود.

مانند اینکه شما در محل گران قیمتی در شهر ساکن هستید و یا اینکه به دلیل سکونت در برج معروف ، بیانگر سطح کاری شما باشد این در حالی است که چنانچه شخص برای پیدا کردن آدرس شما دچار سر در گمی شود ذهنیت بدی از شما در ذهن طرف می ماند و در موارد خیلی بد نیز ممکن است قید شما رو بزند.

 

۳- پسوند دامنه :

در ایران معمولاً دو پسوند معروف و همه گیر داریم دات کام  (com.) و دات آی آر(ir.) ولی پسوند ، انواع مختلفی دارد که در زیر به تعدادی اشاره می گردد. انتخاب پسوند معمولا براساس حوزه کاری و شرایط خاص می باشد.

Com.  : مخفف کلمه Commercial به معنای تجاری می باشد که عمدتاً برای اموری مانند خرید و فروش، معرفی محصولات و خدمات مورد استفاده قرار می گیرد.

Ir. : این دامنه، دامنه ملی کشور ایران است که معمولا کسب و کارهای ایرانی آن را خرید می کنند.

Net. : مخفف Network می باشد که مورد استفاده سایت هایی است که هدف آن ها اطلاع رسانی و یا خدمات اینتنرنتی می باشد(مانند www.new.arkaweb.net) .

Org.  مخفف Non-Profit Organizations می باشد که این دامنه توسط مؤسسات و سازمانهای غیر انتفاعی که هدف آن ها فعالیت های غیر تجاری و گاهاً تجاری می باشد مورد استفاده قرار می گیرند.

Biz. : دامنه biz مورد استفاده سایت های شغلی-تجاری بویژه خدمات مربوط به تجارت الکترونیک و یا شبکه ای می باشد.

 

دامنه

 

۴- هاست :

برای اینکه ما تصاویر،  کدها ، متن و … سایت خودمون رو در اینترنت ذخیره کنیم نیازمند یک فضا هستیم . یک سری شرکت هایی هستند که کامپیوترهای پیشرفته (سرور) با حافظه و سرعت بالا دارند که قسمتی از این فضا رو به ما با نام هاست اجاره میدن. معمولا سالانه خرید می کنیم ولی میتوان دراز مدت نیز خرید کرد.

این شرکت ها با توجه به سرورهایی که دارند از بابت سرعت ، قدرت ، فضای خالی ، فضای اشتراکی (بین چند نفر مشترک) و … قیمت می دهند و ما نیز با توجه به اهمیت سایت خودمان یکی از این سرویس ها رو خریداری می کنیم تا اطلاعات سایت خودمون رو روی این هاست بارگذاری کنیم. شرکت های داخل ایران و خارج ایران هستند که این سرویس را ارائه می دهند. گروه آرکاوب با توجه به کیفیت و سرعت شرکتهای سرویس دهنده ، نمایندگی چند شرکت را دارا می باشد که با کمترین هزینه میتوانید با قیمت نمایندگی از پنل سایت آرکاوب ، هاست خریداری نمائید. در صورتیکه نیازمند راهنمائی هستید با این گروه در تماس باشید.

 

 

نحوه خرید و تمدید دامنه ، هاست :

ما برای راحتی شما ، یک پنل کاربری طراحی نموده ایم که می توانید ثبت نام کنید و دامنه و هاست خودتونو براحتی مدیریت کنید. در ضمن این پنل وقتی دامنه یا هاست شما رو به اتمام است، یا نیازمند تمدید می باشد با پیامک به شما اطلاع می دهد. امکانات دیگری نیز در این پنل هست که خودت باید عضو بشی و ببینی.

اگه خواستی با ما در تماس باش تا راهنمایی کنیم. اگر دامنه و هاست دیگری نیز داری میتونی بیاری روی این پنل و دغدغه خرید و یا تمدید رو یکبار برای همیشه حل کنی. تماس بگیر تا بگم چیکار کنی.

 

 

خرید هاست


شرکت بنیان طب جراح

آژانس دیجیتال مارکتینگ آرکاوب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *